مجموع : 0 تومان
محصولی انتخاب نشده است

بی متال چیست؟

امتیاز کاربران :
8 / 10
از 55 کاربر

بی متال چیست؟

برای حفاظت از موتورهای الکتریکی در مقابل اضافه بار از رله های حرارتی (بی متال) استفاده می شود. اساس کار این رله ها بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز به کار رفته است.
بر اثر عبور جریان از بی متال ،دو فلز گرم می شوند و طول آنها افزایش می یا بد. از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است. دو فلز با هم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می شود. در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکتها باز و مدار قطع می شود.

تیغه های بی متال

طرز کار بی متال

در رله های حرارتی ، سه تیغه تعبیه شده که سیم حا مل جریان چند حلقه به دور آن پیچیده می شود. در اثر عبور جریان اضا فه بار، هادی ها گرم ، حرارات به بی متال منتقل می شود و با عث خم شدن تیغه می شود. حرکت هر یک از بی متالها به اهرمی فشا ر می آورد و با جا به جا شدن اهرم، یک میکرو سوئچ که دارای کنتاکت تبدیل باز و بسته است تغییر وضعیت می دهد و مدار فرمان را قطع می کند. برای افزایش سرعت عملکرد بی‌متال و جلوگیری از جرقه و سوختگی محل اتصال، از آهن‌ربا در بالا و پایین تیغهٔ دوفلزی استفاده می‌شود که نیروی مغناطیسی آن به بسته شدن سریع اتصال کمک می‌کند.

عملکرد داخلی بی متال

رله‌های اضافه‌بار (بی‌متال) تنظیم‌پذیر هستند و می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که جریان‌هایی بین ۱٫۰۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی موتورها را قطع کنند. رلهٔ بی‌متال سه‌فاز معمولاً دارای سه پل قدرت و دو کنتاکت فرمان است (یک کنتاکت باز برای اتصال به سیستم هشداردهنده و یک کنتاکت بسته برای قراردادن در مسیر تغذیهٔ کنتاکتور). کنتاکت معمولاً بستهٔ بی‌متال با شماره‌های ۹۵-۹۶ و کنتاکت معمولاً باز آن با شماره‌های ۹۷-۹۸ مشخص می‌شود.

برخی از رله‌های بی‌متال دارای دو حالت دستی و خودکار هستند که در حالت دستی اگر رله عمل کند باید آن را به صورت دستی و با فشردن دکمهٔ RESET به حالت اول بازگرداند، اما در حالت خودکار برگشتن به حالت اول پس از گذشت مدتی معین به صورت خودکار انجام می‌شود.

اتصال بار تکفاز به بی متال سه فاز

در صورت استفاده از يك بي متال سه فاز براي يك مصرف كننده تكفاز، بايد قطع كننده يكي از فازها را با قطع كننده فاز ديگر سري نموده و از كنتاكت باقي مانده باید براي اتصال نول به مصرف كننده استفاده نمود.

 

 قسمت‌های مختلف یک رلهٔ حرارتی عبارتند از: اجزای بی متال

 

  • تیغه‌های اتصال به کنتاکتور
  • ترمینال‌های اتصال به کابل موتور
  • ترمینال مشترک مدار فرمان
  • پیچ تنظیم جریان
  • ترمینال‌های باز و بستهٔ مدار فرمان
  • پیچ تغییر وضعیت
  • دگمهٔ برگشت وضعیت

 

 

 

تست بی متال

1-   حالت سرد COLD : در این روش دو برابر جریان نامی بی متال تزریق می گردد و زمان عملکرد رله بی متال یادداشت می شود.

2-  حالت گرم HOT : چون این تست پس از تست حالت سرد و پس از عمل کردن رله صورت می گیرد، تست گرم نامیده می شود. در این روش جریانی معادل شش برابر جریان نامی تزریق شده و زمان عملکرد رله بی متال یادداشت می گردد.

3-  حالت دو فاز : در این روش در مدار بالا یکی از فازها را قطع کرده و مدار را با دو فاز می بندند. و زمان عملکرد رله را یادداشت می کنند.

مقادير به دست آمده با نمودار بي متال مقايسه مي گردد.

 محمدعلی لهراسبی   

مهندس برق الکترونیک

ارسال نظر

علی : تشکر
65 21
ممنون از سایت خوبتون... این یکی از کامل ترین مقالاتی بود که درباره بی متال خوندم..
حسین نریمانی : بی متال
29 16
سپاسگذارم ازمقاله جامع وکامل شما
مدیریت : پاسخ
26 15
جناب نریمانی خیلی متشکر از اظهار نظر شما
چنگیز شکاری : ماشاالله
22 15
تشکر فراوان از شما سایت شما یگانه سایتی بود که دنبالش میگشتم واقعاََ برایم آموزنده بود
مدیریت :
23 16
دوست عزیز خیلی خوشحالیم که تونستیم مطالبی ارائه بدیم که برای شما مفید بوده...
ابراهیم بیرانون ... : تشکر
26 12
بعد از کلی گشتن پیداش کردم . بسیار مفید وقابل درک بود. مخصوصا شکل و نقاشی داخلی بی متال خیلی خوب بو‌د. متشکرم
hamed : تشکر
21 13
احسنت با سایتتون
مرادقلی : تشکر
16 12
عجب سایتیه ایول
حسین : تقدیر و تشکر
14 8
خیلی خوب،روان و قابل فهم،،،سپاس فراوااانن :) خدا قوت
محمدرضا : کاربرد
13 7
کاربر بی متال رو هم توضیح بدین لطفا
مدیریت : پاسخ
23 6
اصلی ترین کاربرد بی متال ها در صنعت حفاظت از موتورهاست. بی متال ها معمولا در زیر کنتاکتهای قدرت کنتاکتور نصب می شوند و با قطع مدار فرمان در زمان اضافه باری از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری می کنند.
مسیح : کاربرد
5 7
با سلام بي متال فقط براي حفاظت موتورها كاربرد داره يا در صنايع ديگر مثل تابلوهای برق و رکتیفایرها و...هم کاربرد داره
میلاد عجم : قدردانی
9 10
اقا خیلی ممنون بابت مطلب مفیدتون
علی : کاربرد خودکار بی متال چیست ؟
6 6
با سلام وسپاس از مطالب مفیدتون لطفا کاربرد حالت خودکار بی متال که بعد از مدتی قطع به حالت عادی برمیگردد را توضیح دهید
مدیریت : پاسخ
21 6
با سلام اکثر بی متال های موجود در بازار دارای دو حالت ریست اتوماتیک و دستی میباشند. وقتی بیمتال به دلیل جریان بالا مدار را قطع میکند اگر در حالت دستی تنظیم شده باشد برای کارکرد نرمال مجدد حتما نیاز به فشردن دگمه قرمز روی بیمتال است. ولی اگر در حالت اتوماتیک تنظیم شده باشد پس از سرد شدن متال ها به حالت نرمال برمیگردد و نیازی به فشردن دکمه ریست روی بیمتال نیست. در اکثر کاربردها چون قطع مدار توسط بیمنال نشاندهنده وجود اشکال در مدار است برای پیدا کردن و رفع عیب، بیمتال روی حالت دستی تنظیم میشود.
علی حلاج : خیلی‌خوب بود ممنون
9 6
خیلی‌عالی متشکرم
سجاد : تشکر
6 6
خیلی خوب بود
محسن حسن زاده : طرز قرار گرفتن بیمتال
9 7
سلام مهندس خسته نباشید چرا بی متال در مدار قدرت همیشه بعد از کنتاکتور قرار میگیره ؟ اگه قبل از کنتاکتور بی متال رو قرار بدیم چه مشکلی پیش میاد ممنون
مدیریت : پاسخ
11 7
واقعا چرا؟!!!! به نظر من از لحاظ تئوری میشده تجهیزات رو جوری طراحی کرد که بیمتال قبل از کنتاکتور قرار بگیره. ولی اینکه چرا همه سازنده اینشکلی طراحی میکنن رو ما هم نمیدونیم... از دوستان اگه کسی اطلاعاتی داره لطفا به ما هم بگه.
رسول زارع : چرا بیمتال بعداز کنتاکتور تعبیه میشه
8 5
بخاطر اینکه بعضی مواقع خود کنتاکتور مشکل داره مثلا پلاتین های اتصالش میسوزه و یکی از فازها درست وصل نمیشه که اگه بیمتال قبل از کنتاکتور قرار بگیره به مصرف کننده اسیب میخوره
محمد باقري جدي : قطع مدار بعد از چند ثانيه
3 7
با سلام : منون از راهنمايتان . بنده به يك مشكل برخو.رد كردم كه راهنماي مي خواهم . اول ك يك تابلو برق كه سه موتور پمپ آب مشغول به آب رساني ميباشند كه با استفاده از تايمر و كنتاكتور براي هر سه موتور جداگانه . موتور اول استارت مي خورد و بعد از پايان تايم قطع مي شود . متور دوم استارت مي خورد ولي بعد از چندثانيه قطع ميشود و ديگر وارد مدار نمي شود حتي با ريست كردن بيمتال . يعني بيمتال كلا خلاص مي شود علت چيست ممنون ميشم راهنماي كنيد . البته من فكر مي كنم كه كنتاكتور و بيمتال خراب و فرسوده است .
مدیریت : پاسخ
4 5
اگر بیمتال مدار را قطع میکند چند عامل باید بررسی شود. اول از صحت کارکرد تجهیزات اطمینان حاصل کنید. مثلا با جابجایی بیمتال پمپ اول و دوم و تست مجدد. سپس سیم کشی مدار فرمان و قدرت و حتی زمان تنظیم شده روی تایمرها و سفت کردن تمامی اتصالات در صورتی که موارد فوق سالم بودند ایراد از پمپ است و باید تست شود
مهدی : تشکر
3 3
ممنون بابت مقاله ی خودتون.
مجتبی نریمانی : بی متال
3 3
خیلی خوب بود جامع و کامل
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()